Prestasi Pembakaran Adunan Biodiesel Berasaskan Jatropha Dalam Pembakar Minyak
Combustion Performance of Jatropha Blended Biodiesel in An Oil Burner
Keywords:
Jatropha, biodiesel, pembakaran, profil pelepasan, nisbah setara, combustion, emission profile, equivalent ratioAbstract
Dalam kajian ini, minyak Jatropha tulin (minyak tumbuhan yang tidak boleh dimakan) telah ditukar menjadi biodiesel (Jatropha Methyl-Ester atau JME) melalui proses pengesteran dan trans-esterifikasi. Ia kemudian diadun dengan diesel komersial dalam pelbagai nisbah untuk menghasilkan empat adunan berbeza. Nisbah biodiesel Jatropha kepada diesel (Jatropha:diesel) ialah 5:95% (B5), 10:90% (B10), 15:85% (B15) dan 20:80% (B20). Huruf B menunjukkan jumlah isi padu biodiesel dalam campuran dengan diesel. Setiap adunan kemudian diuji untuk sifat fizikal bahan api mereka berbanding dengan diesel. Ujian prestasi pembakaran dijalankan dan profil suhu dan kepekatan emisi (NOx dan CO) diukur pada tujuh nisbah kesetaraan yang berbeza. Keputusan ujikaji dibentangkan dan mereka menunjukkan bahawa profil suhu setiap campuran tidak melebihi nilai diesel, dan menghasilkan pengeluaran yang lebih rendah (NOx dan CO) berbanding diesel.
In this study, pure Jatropha oil (inedible plant oil) was converted into biodiesel (Jatropha Methyl-Ester or JME) through an esterification and trans-esterification process. It is then blended with commercial diesel in various ratios to produce four different blends. The ratio of Jatropha biodiesel to diesel (Jatropha:diesel) is 5:95% (B5), 10:90% (B10), 15:85% (B15) and 20:80% (B20). The letter B indicates the total volume of biodiesel in a mixture with diesel. Each batch of the fuel blend was then tested for their physical properties compared to diesel. Combustion performance tests were performed and temperature and emission (NOx and CO) profiles were measured at five different equivalence ratios. Experimental results are presented and they show that the temperature profile of each mixture does not exceed the value of diesel, and results in lower emissions (NOx and CO) than diesel.